Baudet's kunst
Dit is een ondertitel voor uw nieuwe post
Ik sprak vorige maand een tijdje met Thierry Baudet over
kunst. Het was een interessant gesprek waarbij de centrale vraag was: zijn
Lennon en McCartney even groot als Mozart. Volgens mij wel, volgens hem niet
Baudet is faliekant tegen moderne
kunst. Hij vindt het meeste foeilelijk en, daar waar het Nederlandse kunst
betreft, oikofobisch, wat zoveel wil zeggen als dat het onze identiteit
ondermijnt.
Ik ben het daar niet mee eens. Want als je moderne kunst, zeg de
kunst van de afgelopen honderd jaar, foeilelijk vindt dan vind je ook de
Beatles foelelijk, Jacques Brel, Karel Appel, Willem de Koning, de balletten
van Hans van Manen, Rudi van Dantzig, de architectuur van Frank Loyd Wright,
Charles en Ray Eames, films van Fellini, romans van Eggers, Kundera. Dat zou dan allemaal niet in de schaduw kunnen staan van
Mozart, Bach, Rembrandt, Vondel, Couperus, Cuypers.
Ik geloof er niks van.
Natuurlijk, er is veel moderne
kunst die ik ook niks vind en die waarschijnlijk ook niks is, maar ik hou
altijd de mogelijkheid open dat aan mij ligt. Dat het een kwaliteit heeft die
ik nog niet zie. Een beetje kennis van de geschiedenis zou iedereen in die
zin bescheiden moeten maken: Vincent van Goghs talent werd tijdens zijn leven
ook nauwelijks herkend, Schubert stierf arm. Le Sacre du printemps werd een
‘slachting van het trommelvlies’ genoemd. Het lastige van het beoordelen
van hedendaagse kunst is dat je de vraag: is dit kunst of kitch, nog niet op
kan zoeken. Het comfortabele van ‘oude’ kunst is dat de middelmatigheid er al
uitgezeefd is door de tijd. Wat wij zien is ‘the best of’. En trouwens:
zo verheven is die klassieke kunst lang niet altijd. Het is echt niet per
definitie diepgravender of verfijnder. Om dat te illustreren hieronder twee stukjes liedtekst. De vraag is: welke is 'modern' en welke klassiek?
Veel bittere tranen
Die huil ik om jou
Mijn hart zal nog breken
Van spijt en berouw
Veel bittere tranen
Die wissen niet uit
Dat jij me beloofde
Eens word ik je bruid
En:
Bevroren druppels vallen van mijn
wangen
Of is het mij ontgaan dat ik gehuild heb?
Hé tranen, mijn tranen,
zijn jullie zelfs zo lauw
Dat jullie tot ijs bevriezen, zoals koude ochtend dauw ?
De eerste is van de zangeres zonder naam,
de tweede is een vertaling uit ‘Winterreise ‘van Schubert. Dezelfde pathetiek, hetzelfde sentimentele.
Een kruistocht tegen moderne kunst is
onzinnig.
De enige kruistocht die ik gerechtvaardigd vind is die tegen het songfestival.
Dat daar nog belastinggeld naar toe gaat is inderdaad een teken van oikofibie,
wansmaak en zelfdestructie. Daar heb je geen honderd jaar voor nodig om dat
vast te stellen.
Misschien kan Baudet daar wat aan doen.








